Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To będzie najdłuższy tunel w Polsce oraz najdroższy odcinek linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz. Umowa podpisana

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
PKP Polskie Linie Kolejowej podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak na modernizację najdroższego odcinka linii 104 Chabówka - Nowy Sącz czyli trasy Limanowa - bocznica Klęczany. To będzie historyczna inwestycja, bo pod Pisarzową powstanie najdłuższy tunel w Polsce.

Umowa na prace Limanowa- bocznica Klęczany podpisana

Zapowiadana i oczekiwana przez mieszkańców modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz staje się faktem. PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły realizację inwestycji, która przyczyni się do rozwoju kolei w regionie. Wkrótce rusza prace na odcinku linii kolejowej nr 104 Limanowa-bocznica Klęczany. PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak. Ich oferta została oceniona najwyżej.

- To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas połączeń, nie tylko sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale dadzą szerokie pole manewru dla przewoźników dla ruchu aglomeracyjnego do tego, żeby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa w 60 minut się dostać - mówił podczas konferencji prasowej Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak mają 31 miesięcy na modernizację części linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, na odcinku Limanowa-bocznica Klęczany. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych.

- Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówił Artura Popko, prezesa Budimexu.

Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce.

Co zbudują za 2 miliardy złotych?

Zakres prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Komfort zapewnią wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Perony zostaną wyposażone również w system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Na stacji Męcina, przewidziano dodatkowo budowę windy, która zwiększy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.

Planowane prace między Limanową a Klęczanami, podobnie jak na innych odcinkach trasy, to również budowa nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok.8 km - zostaną poprowadzone w nowym miejscu.

Dla sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów, zaprojektowano budowę nowych obiektów inżynieryjnych. Istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego w miejscowości Pisarzowa, o długości blisko 4 km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: To będzie najdłuższy tunel w Polsce oraz najdroższy odcinek linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz. Umowa podpisana - Gazeta Krakowska

Wróć na limanowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto