MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa kolejowego połączenia Podłęże - Piekiełko, o którym mówi się od dekady. Ta inwestycja to nie lada wyzwanie w górskim terenie

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Gotowe konstrukcje dwóch mostów przy stacji Rabka Zaryte
Gotowe konstrukcje dwóch mostów przy stacji Rabka Zaryte Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Mieszkańcy Rabki-Zdrój mogą podziwiać efekty prac przy modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz. Ze względu na specyficzny przebieg linii nr 104, która znajduje się w terenie górskim i podgórskim, dla bezpieczeństwa i komfortu podróży musi powstać tam wiele obiektów mostowych czy ścian oporowych do zabezpieczania skarp. Prace idą zgodnie z planem, choć są sporym wyzwaniem.

W Rabce-Zdrój postęp prac jest największy

Zapowiadany od dekad projekt „Podłęże-Piekiełko”, czyli budowy nowego połączenia z Krakowa w kierunku Zakopanego i Nowego Sącza jest w trakcie realizacji. Jak na razie prace dotyczące przebudowy linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz prowadzone są na kilku odcinkach. Największe efekty można podziwiać w Rabce-Zdroju. Tam wykonawca przystąpił do prac już wiosną 2023 r.

- W Rabce-Zdroju widać postępy w budowie nowych mostów, wiaduktów i skrzyżowań bezkolizyjnych. Linia kolejowa przez miejscowość została zaplanowana tak, by ułatwić komunikację również innymi środkami transportu - czytamy w informacji zamieszczonej przez PKP PLK.

Trwają także prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad Rabą we wspomnianym mieście. Na miejscu pracują ciężkie maszyny, które przygotowują miejsce na przyczółki kolejowej konstrukcji.

Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą też nowe drogi i chodniki.

Inwestycja kolejowa za 10 mld zł

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (oraz pozostałe prace na LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)” znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. i przewidziane jest do realizacji w latach 2025 – 2029. Szacowana wartość tego zadania to blisko 10 mld zł.

Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Budowa linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to nie lada wyzwanie pod względem inżynieryjnym. W projekcie przewidziano aż 13 tuneli i 11 dużych mostów i estakad kolejowych.

Najdłuższy tunel w Polsce

Na innym odcinku linii Limanowa -bocznica Klęczany konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak rozpoczęli modernizację i budowę nowych obiektów inżynieryjnych. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Jeden z nich ma być najdłuższy w Polsce.

- Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówił Artura Popko, prezesa Budimexu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

POLITYCY jako dzieci

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa kolejowego połączenia Podłęże - Piekiełko, o którym mówi się od dekady. Ta inwestycja to nie lada wyzwanie w górskim terenie - Gazeta Krakowska

Wróć na limanowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto