Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Idą jak burza. Kolejowa rewolucja na trasie Chabówka - Nowy Sącz. Za 780 mln budują m.in. mosty i wiadukty na odcinku do Klęczan

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Na odcinku linii kolejowej bocznica Klęczany - Nowy Sącz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A prowadzą intensywne prace. Widać już wiadukty kolejowe i przyczółki nowego mostu. Wspomniany odcinek to fragment trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz, która wchodzi w skład historycznego połączenie Podłęże - Piekiełko.

Modernizacja linii Nowy Sącz- Klęczany

Prace przy modernizacji linii kolejowej są mocno zaawanasowane. Budowlańcy pracują cały czas, bez względu na pogodę. Wiele dzieje się na kolejowym placu budowy w Klęczanach. Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK przypomina, że obecnie powstają tam nowe mosty kolejowe i drogowe, a także nowy wiadukt nad modernizowaną linią kolejową oraz droga do kamieniołomu. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Przebudowa linii 104 Chabówka - Nowy Sącz ma zapewnić komfortowe podróże pociągiem do Krakowa w godzinę. Na tę historyczną trasę czekają mieszkańcy regionu, którzy przez lata byli wykluczeni komunikacyjnie. PKP PLK w maju 2023r. podpisało umowy z wykonawcami na modernizację linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Te na odcinku Nowy Sącz - Klęczany wykonuje konsorcjum Torpol oraz Intop Warszawa za 780 mln zł.

Przebudową objęta została stacja Marcinkowice, która znajduje się na wspomnianym odcinku linii 104. Wykonawcy już jakiś czas temu rozebrali istniejące tory i rozpoczynają budowę nowych peronów i przejścia podziemnego. Swoje oblicze zmienią także przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Będą wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym.

W ramach inwestycji powstanie nowy most kolejowy na Dunajcu w Nowym Sączu, po starym nie ma już prawie śladu. Mają powstać nowe wiadukty przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej ( Os. Helena). Prace przy budowie pierwszego z nich trwają. Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.

Prace w różnych miejscach

Praca wre także na innych odcinkach linii 104. Jeszcze w październiku 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za prawie 430 mln zł na modernizację odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna w ramach projektu Podłęże – Piekiełko. Trwa pierwszy etap prac, który obejmuje budowę pięciu mostów, powstaje nowoczesny peron i przejście podziemne.

PKP PLK są w trakcie rozstrzygnięcia przetargu. Ten ze względu na odwołania jednego z oferentów nadal nie został rozstrzygnięty. Chodzi o odcinek Limanowa – bocznica Klęczany. Tam przewidziano m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Jest to jedne z najdroższych odcinków, bo ma kosztować prawie dwa miliardy złotych. Jak informował poseł Patryk Wicher był już wyłoniony wykonawca, PKP miały podpisywać umowę, ale Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie jednego z oferentów i w związku z tym cofnięto całą procedurę do ponownego wyłonienia wykonawcy.

Szybka kolej z Nowego Sącza do Krakowa

Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na limanowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto