MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Raba Niżna. Szlabany kolejowe zamknięte na... kłódkę. O co chodzi?

Remigiusz Szurek
Remigiusz Szurek
Na przejeździe kolejowo-drogowym w Rabie Niżnej ustawiono szlabany zamykane na... kłódkę
Na przejeździe kolejowo-drogowym w Rabie Niżnej ustawiono szlabany zamykane na... kłódkę Archiwum Zofia Podgórska
O absurdzie w Rabie Niżnej (gmina Mszana Dolna) poinformowała nas czytelniczka. Oto bowiem na jedynej drodze prowadzącej na tamtejsze boisko sportowe czy na działki rolne założono rampy kolejowe wyposażone w solidne kłódki. Przejazd prywatnym samochodem jest niemożliwe, a klucze do zabezpieczeń posiada m.in. Urząd Gminy.

Najdroższy lek świata będzie refundowany

od 16 lat

Jak alarmuje nasza rozmówczyni Zofia Podgórska w ostatnich dniach w miejscowości znajdującej się na terenie Gminy Mszana Dolna doszło do dość absurdalnej, z punktu widzenia przeciętnego użytkownika dróg, sytuacji.

„Na jedynej drodze prowadzącej do boiska sportowego, jedynego we wsi, jedynej atrakcji tej wsi, zbudowanej za tysiące złotych, założono szlabany kolejowe z kłódką. Oczywiście ani rolnicy, którzy mają tam pola (koło boiska), ani nikt z mieszkańców nie był o tym poinformowany. A wykopki za pasem, po warzywa nie da się objechać, z dziećmi na boisko też nie, na spacer nad rzekę też już nie. Co więcej, w całej wsi jest tylko jeden przejazd zamknięty do tego boiska, a mniejszych lub większych przejazdów jest ok. dziesięciu i one już nie muszą być zabezpieczone? One są bezpieczne?” - dopytuje w mailu Pani Zofia.

Jak zauważa mieszkanka Raby Niżnej retro-pociąg kursujący tą trasą pojawia się tam jedynie w weekendy.

- Łącznie są to cztery do sześciu kursów, do tego w okresie letnim… Jaki tu jest sens, jaka była przyczyna, jaka tu jest logika? - zastanawia się.

Blokada powstała w czerwcu br. - Wcześniej jedynie mówiono nam o tym, że nic nie będzie zamknięte. Teraz okazuje się, że szlabany są zamknięte i to przez cały tydzień. Jeden klucz do kłódek ma Urząd Gminy, a drugi Straż Pożarna. Za dwa, trzy tygodnie mamy niby otrzymać kluczyk, ale i tak cała sytuacja z jednej strony budzi śmiech, a z drugiej wywołuje zakłopotanie – dodaje Zofia Podgórska.

W miejscu gdzie znajduje się stara droga z kontrowersyjnym przejazdem ma powstać nowa, szersza.

- Obok istniejącej drogi projektują jej następczynię, która przez swoją szerokość i miejsce zlokalizowania, zajmie 30 arów z 57, jakie posiadamy pod uprawę warzyw. Dopiero po zakończeniu inwestycji możemy czynić starania o odszkodowanie. To jednak temat na inny artykuł. Ma powstać nowa droga prowadząca do boiska wyposażona w przejście z rogatkami automatycznymi. Na obecnym przejściu ponoć nie pozwalają na to tzw. parametry techniczne. Słyszeliśmy też o takim sloganie jak wyższość użyteczności publicznej nad prywatną. Jak to jednak jest z tym, że nowa droga jest dopiero w planach, ale starą już teraz zamknęli? - denerwuje się nasza rozmówczyni.

Druga strona wyjaśnia

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy wójta Gminy Mszana Dolna Bolesława Żabę.

- Znamy temat. Ci mieszkańcy mają szansę na otrzymanie kluczy. Jeśli tylko udokumentują, że posiadają na tym terenie nieruchomość – nie kryje.

Wójt przyznaje, że samorząd już wcześniej informował o działaniach związanych ze zmianami dotyczącymi tego przejazdu kolejowo-drogowego. - Było wiele spotkań, ale mieszkańcy często bagatelizują dany temat, dopóki nie zaczyna on dotyczyć właśnie ich. Jest to niedogodność, ale przejazdy nie są przecież całkowicie niemożliwe – dodaje Żaba.

Pytamy wójta o to, czy aby na pewno jest konieczność zamykania przejazdu w dni robocze, podczas gdy retro-pociąg kursuje jedynie w weekendy.

- To pytanie do kolei. Mamy jednak inną drogę do boiska. Poza tym gmina nie jest właścicielem gruntu, pod którym znajduje się omawiana droga z rogatkami na kłódkę – uściśla Bolesław Żaba.

Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. twierdzi, że taki zabieg w skali ogólnopolskiej nie jest niczym zaskakującym.

- Przejazd kolejowo-drogowy w Rabie Niżnej znajduje się na drodze wewnętrznej (niepublicznej) i funkcjonuje na podstawie umowy najmu, jako kategoria F. Według zapisów rozporządzenia z 2015 r., przejazdy na drogach publicznych mają być kategorii A, B, C, D natomiast na drogach wewnętrznych (niepublicznych) mogą funkcjonować jako kat. F, na podstawie umowy najmu, zawartej pomiędzy zainteresowanymi osobami, czy podmiotami a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Wówczas wyposaża się je w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników – informuje.

Jak dodaje przedstawicielka PKP samorządy mogą oczywiście zmienić status drogi z niepublicznej na publiczną. Wtedy z takiego przejazdu mógłby korzystać każdy, bez konieczności posiadania… kluczyka do kłódki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na limanowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto