- Zaczęło się od fascynacji fundacją NADwyraz i jej internetowym Szlakiem Rzemiosła Tradycyjnego. W marcu założyliśmy non-profitową Gorczańską Organizację Turystyczną i zaraz pojawił się pomysł na radio - opowiada Magdalena Tokarczyk.
Z urodzenia tarnowianka prowadzi z mężem gospodarstwo agroturystyczne w Kamienicy.
- Nie wierzyliśmy w powodzenie naszego projektu, ale wystartowaliśmy w konkursie "Mecenat Małopolski" i przyznano nam dotację na radio internetowe - dodaje, serwując ucierane ciasto z jabłkami, nagrodzone na targach żywności regionalnej.
Ani ona, ani mąż nie mieli wcześniej z radiem do czynienie. Byli jedynie słuchaczami. W pierwszym tygodniu mieli już jednak 4000 wejść na stronę. Wkrótce dołączył Waldemar Wojtas, dziennikarz radiowy z Limanowej oraz Bożena Wojtanowska, grafik komputerowy i specjalistka od "etnodizajnu". Nawiązano też współpracę z gminnymi ośrodkami kultury w regionie i Muzeum Etnograficznym w Krakowie.
Audycje są cyklicznie. Bywają transmisje z imprez, ponieważ studio nagraniowe jest mobilne. W każdej chwili można skorzystać z archiwum nagrań. Częścią radia jest bowiem strona internetowa, inspirowana estetyką ludową.
- Chyba trafiliśmy w niszę na rynku - dodaje Paweł Tokarczyk. - Kultura ludowa w naszym regionie jest przebogata, ale standardowe metody jej promowania i utrwalania są już niewystarczające.
Pochodzi z Kamienicy, od lat fascynuje się kulturą Gorców, Pienin i Beskidów. Z żoną mają spore doświadczenie w branży promocyjno-reklamowej, które teraz wykorzystują.
- Radio ma zachować i rozpropagować folklor Małopolski, a szczególnie naszego regionu - nadmienia. - Interesuje nas wszystko, co ma związek z autentyczną ludowością: tzw. etnodizajn, czyli rękodzieło ludowe, działalność kół gospodyń wiejskich, muzyka, gawędziarstwo, kulinaria.
Reporterzy wyciągają od miejscowych twórców sekrety suszenia śliwek, pieczenia kołacza jodłownickiego, wyrobu ozdób z filcu itd. Interesuje ich moda w stylu etno, dokumentują "gadki" drużbów weselnych. - Unikamy w naszym radiu "cepelii" i komercji - zaznacza Magdalena Tokarczyk.
W radiu nie ma reklam, jego właściciel nie liczą na zyski ze swojego projektu. - Chcemy, aby każdy, w swoim domu miał kontakt z autentyczną kulturą ludową - dodaje Paweł Tokarczyk. - Nowoczesna technologia daje takie możliwości.
Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?