Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Etnoradio nadaje prosto z Gorców

Dorota Dziedzic
Gorczańscy radiowcy z Kamienicy chętnie wyruszają w teren, aby tam rozmawiać z twórcami ludowymi
Gorczańscy radiowcy z Kamienicy chętnie wyruszają w teren, aby tam rozmawiać z twórcami ludowymi fot. archiwum radia
Dziedzictwo kulturalne Małopolski doczekało się nowej formy promocji. W gminie Kamienica powstało pierwsze i jedyne w kraju etnoradio. Wymyśliła je para pasjonatów - Paweł i Magdalena Tokarczykowie.

- Zaczęło się od fascynacji fundacją NADwyraz i jej internetowym Szlakiem Rzemiosła Tradycyjnego. W marcu założyliśmy non-profitową Gorczańską Organizację Turystyczną i zaraz pojawił się pomysł na radio - opowiada Magdalena Tokarczyk.
Z urodzenia tarnowianka prowadzi z mężem gospodarstwo agroturystyczne w Kamienicy.

- Nie wierzyliśmy w powodzenie naszego projektu, ale wystartowaliśmy w konkursie "Mecenat Małopolski" i przyznano nam dotację na radio internetowe - dodaje, serwując ucierane ciasto z jabłkami, nagrodzone na targach żywności regionalnej.

Ani ona, ani mąż nie mieli wcześniej z radiem do czynienie. Byli jedynie słuchaczami. W pierwszym tygodniu mieli już jednak 4000 wejść na stronę. Wkrótce dołączył Waldemar Wojtas, dziennikarz radiowy z Limanowej oraz Bożena Wojtanowska, grafik komputerowy i specjalistka od "etnodizajnu". Nawiązano też współpracę z gminnymi ośrodkami kultury w regionie i Muzeum Etnograficznym w Krakowie.

Audycje są cyklicznie. Bywają transmisje z imprez, ponieważ studio nagraniowe jest mobilne. W każdej chwili można skorzystać z archiwum nagrań. Częścią radia jest bowiem strona internetowa, inspirowana estetyką ludową.

- Chyba trafiliśmy w niszę na rynku - dodaje Paweł Tokarczyk. - Kultura ludowa w naszym regionie jest przebogata, ale standardowe metody jej promowania i utrwalania są już niewystarczające.

Pochodzi z Kamienicy, od lat fascynuje się kulturą Gorców, Pienin i Beskidów. Z żoną mają spore doświadczenie w branży promocyjno-reklamowej, które teraz wykorzystują.

- Radio ma zachować i rozpropagować folklor Małopolski, a szczególnie naszego regionu - nadmienia. - Interesuje nas wszystko, co ma związek z autentyczną ludowością: tzw. etnodizajn, czyli rękodzieło ludowe, działalność kół gospodyń wiejskich, muzyka, gawędziarstwo, kulinaria.

Reporterzy wyciągają od miejscowych twórców sekrety suszenia śliwek, pieczenia kołacza jodłownickiego, wyrobu ozdób z filcu itd. Interesuje ich moda w stylu etno, dokumentują "gadki" drużbów weselnych. - Unikamy w naszym radiu "cepelii" i komercji - zaznacza Magdalena Tokarczyk.

W radiu nie ma reklam, jego właściciel nie liczą na zyski ze swojego projektu. - Chcemy, aby każdy, w swoim domu miał kontakt z autentyczną kulturą ludową - dodaje Paweł Tokarczyk. - Nowoczesna technologia daje takie możliwości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na limanowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto