Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy z Piekiełka do Krakowa to już nie jest żart

Edyta Zając, Sylwia Klimczak
Na prima aprilis  limanowianie rozpoczęli budowę trasy, by przypomnieć politykom o  obietnicach
Na prima aprilis limanowianie rozpoczęli budowę trasy, by przypomnieć politykom o obietnicach archiwum
Budowa trasy z Piekiełka do Krakowa znalazła się na priorytetowej liście Ministerstwa Infrastruktury.

Inwestycja planowana od końca XIX wieku wreszcie staje się realna. Trasa Podłęże - Piekiełko ma powstać do 2023 roku, gwarantem jest obecność projektu na rządowej liście priorytetowej. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa właśnie skierowało Krajowy Program Kolejowy do konsultacji społecznych. Każdy może zgłosić swoje uwagi.

Szukają milionów

Oczekiwana przez sądeczan inwestycja zakłada budowę ponad 58 km nowych linii kolejowych na trasie Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark i Mszana Dolna oraz modernizację linii Chabówka - Nowy Sącz. Szacunkowy koszt to około 7 mld zł. Na razie na ten cel zabezpieczono kwotę 685 mln zł.

-Wszyscy, czyli organizacje branżowe, samorządy oraz obywatele zainteresowani problematyką poruszaną w projekcie aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego, mają możliwość przekazania swoich uwag i sugestii do dokumentu - mówi Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.

Brakujące miliony mają wpłynąć z oszczędności na innych projektach, a także z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych.

Senator Stanisław Kogut, były związkowiec kolejowy ze Stróż, podkreśla, że rząd PiS-u jako pierwszy potraktował poważnie oczekiwania sądeczan.

- Gwarantuję, że ta inwestycja powstanie, a korzyści dla lokalnej gospodarki będą nieocenione. Do 2019 roku zostanie wyłoniony wykonawca - deklaruje senator. - Mieszkańcy regionu, dzięki szybkiemu połączeniu, będą mogli szukać pracy również w Krakowie, napłynie do nas z pewnością więcej turystów - mówi Stanisław Kogut.

Senator przypomina o ponadregionalnym znaczeniu projektu, bo linia Podłęże - Piekiełko połączy, szlakiem kolejowym, Skandynawię i Bałkany.

Elżbieta Kisil z Ministerstwa Infrastruktury dodaje, że planowana inwestycja jest jednym z kluczowych elementów wschodniego korytarza kolejowego północ - południe.

Projekt z historią

Już Austriacy pod koniec XIX wieku planowali budowę odcinka kolei skracającego drogę z Wiednia do Krakowa. Później do zadania przymierzali się inżynierowie marszałka Józefa Piłsudskiego. Jednak dopiero w ostatnim dziesięcioleciu projekt nabrał tempa.

W 2007 r. tylko mówiono o przeznaczeniu na budowę miliardów z europejskiej puli. Dopiero w 2012 zlecono studium wykonalności tej inwestycji. Już wówczas zapewniano, że dzięki wsparciu Komisji Europejskiej projekt ruszy w ekspresowym tempie. W 2015 roku spółka PKP PLK wskazała przebieg planowanej trasy.

Teraz jest czas na zgłaszanie uwag. Termin konsultacji społecznych upłynie 2 września.

Podłęże - Piekiełko:

Jako pierwsi trasę planowali inżynierowie cesarza Franciszka Józefa. Nowy Sącz był wówczas częścią cesarstwa austro--węgierskiego. Wybrany w 2015 roku przez PKP PLK SA wariant trasy Podłęże - Piekiełko rozwiąże problemy transportowe aż trzech subregionów: Sądecczyzny, Podhala oraz ziemi limanowskiej.

Skróci czas dojazdu:
Z Krakowa do Limanowej będzie można dojechać w 40 minut, a do Nowego Sącza w godzinę. Trasę Kraków-Zakopane pociąg pokona w 90 minut.

Odciąży drogi:

becnie większość turystów podróżujących na Podhale i Sądecczyznę wybiera transport drogowy. Głównie ze względu na długi czas przejazdu koleją (pociąg jedzie powyżej 3,5 h). Powoduje to nadmierne obciążenie dróg krajowych nr 7 i nr 47 na odcinku Kraków - Zakopane oraz drogi krajowej nr 75 Brzesko - Nowy Sącz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowysacz.naszemiasto.pl Nasze Miasto