Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko coraz bardziej realna

W godzinę z Nowego Sącza do Krakowa - to musi na każdym zrobić wrażenie, ale droga do tego luksusu komunikacyjnego jest długa i wyboista - mówi Józefa Majerczak, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Entuzjastów budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko i modernizacji istniejącego szlaku Nowy Sącz - Muszyna jest coraz więcej, bo i perspektywy są pewniejsze. Optymistycznie i bardzo rozważnie mówiąc, prace powinny rozpocząć się w latach 2014 - 2020. Kiedy dokładnie, tego nikt na razie nie wie.
Koncepcja budowy (kolor pomarańczowy) i modernizacji (kolor niebieski) linii kolejowych autorstwa firmy TEAM Engineering
 Fot. Archiwum

- Budowa tej linii kolejowej i jej modernizacja jest teraz w rękach eurodeputowanych - zaznacza senator Stanisław Kogut, od lat gorący orędownik tego projektu. - Modlitwa nie wystarczy, aby się spełniły marzenia pokoleń sądeczan. Niezbędny jest mocny lobbing w Strasburgu.

Józefa Majerczyk zna od podszewki problemy małopolskiej kolei. Na na temat budowy nowej linii bez problemu napisałaby chyba dysertację doktorską. - Komisja Europejska zakłada finansowanie Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) - wyjaśnia Majerczyk. - W latach 2014 - 2020 na rozbudowę infrastruktury transportowej unia ma wydać 31,7 miliarda euro. Małopolska ma szansę wziąć dla siebie coś z tego tortu, oczywiście, pod warunkiem, że Parlament Europejski utrzyma taki kształt projektowanej sieci TEN-T. Sprawa powinna się rozstrzygnąć jeszcze w tym roku, a najpóźniej do lutego 2012.

W 2006 r. podczas sesji naukowej z okazji 130-lecia kolei na Sądecczyźnie koszt budowy linii Podłęże - Piekiełko i modernizacji sąsiednich szlaków szacowano na 8 - 9 mld złotych. Teraz mówi się o kwocie 5 - 6 mld. Polska umie już korzystać z unijnej kasy. Obok własnego wkładu finansowego do projektu, może pozyskać pieniądze z różnych europejskich funduszy, nie tylko tych dotyczących transportu, ale także np. z funduszu spójności. Są więc ogromne szanse, że do Krakowa za jakiś czas rzeczywiście pojedziemy w godzinę.

Zakres planowanych prac jest ogromny. Projekt budowy nowej linii kolejowej, która połączy transwersalną linię Chabówka - Nowy Sącz z Krakowem nie jest odkryciem ostatnich lat. Linię transwersalną oddano do użytku 16 grudnia 1884 r. Cesarsko-Królewskie Austro-Węgry planowały już wtedy wspomniane połączenie, ale wybuch pierwszej wojny światowej zniweczył realizację projektu. W II Rzeczypospolitej i PRL nie wracano już do niego.

Stało się tak dopiero w 1996 roku. Dyrekcja Generalna PKP szykowała wówczas program modernizacji kolei, w tym budowę linii Kraków - Tymbark. Rząd włoski sfinansował przygotowanie projektu, który powstał w 1998 r. Budowy miała się podjąć włoska firma, ale znowu pieniądze, a właściwie ich brak, zablokował inwestycję. Włosi demonstrowali nawet w Nowym Sączu model pociągu Pendolino, który miała obsługiwać nowy szlak kolejowy.

PKP kilka lat później ponowiło próby, zlecając przygotowanie nowego projektu angielskiej firmie TEAM Engineering. - Włoski projekt był droższy od angielskiego, bo postawiono na budowę dużej liczby tuneli, mostów i estakad - wspomina Lucjan Tabaka, były wojewoda nowosądecki, który mocno angażował się w kolejowe przedsięwzięcie.

Teraz jesteśmy na początku drogi. PKP PLK SA zleciła już prace nad studium uwarunkowań inwestycji. W 2013 r. powinien powstać projekt. Nad nową linią mocno pochylili się nie tylko kolejarze z PKP, ale także fachowcy z ministerstw - transportu i finansów. W przygotowania angażują się również samorządy od Nowego Sącza przez Limanową po Nowy Targ, Zakopane i Kraków. Na nowym szlaku może zyskać nie tylko nasz region, ale także państwa leżące na południe od Polski. Nie przypadkiem też zdołano już zebrać około 60 głosów poparcia eurodeputowanych z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii.

Jazda normalnym pociągiem do Nowego Sącza 160 kilometrów na godzinę (typu Pendolino 200 km na godz). robi wrażenie na każdym. Cała nowa i zmodernizowana trasa ma być dwutorowa. Liczne tunele, mosty, nowe dworce, dwupoziomowe rozjazdy w okolicy klasztoru w Szczyrzycu - to tylko niektóre elementy projektowanego szlaku. Pociąg łukiem minie dworzec kolejowy w Nowym Sączu, ale to niewielka strata. Biegonice staną się bowiem główną stacją węzłową z nowym dworcem. Tam przeniesie się kolejowe centrum miasta.

Miss Polonia z dawnych lat! Zobacz archiwalne zdjęcia kandydatek

"Super pies, super kot!". Zgłoś zwierzaka w plebiscycie i [wygraj nagrody](http://czluchow.naszemiasto.pl/artykul/1395271,czluchow-czekamy-na-rodzinne-zdjecia-naszych-czytelnikow,id,t.html)!

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z Nowego Sącza. Zapisz się do newslettera!

Jerzy Wideł

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

04.11.2017, 23:32

To po co budowali obwodnice kolejowa w Krakowie ?

27.10.2014, 20:18

Kończy się 2014 rok. I co! - I g...o!

01.04.2012, 11:49

Tę linie da się wybudować dopiero wtedy gdy wszyscy kolejowi urzędasy którzy doprowadzili linię Chabówka - Nowy Sącz do dewastacji , wygaszenia popytu ( częstotliwość i godziny kursowania - brak skomunikowania ) złe rozkłady jazdy nie dla pasażerów a tylko dla wygody nielicznych urzędasów kolejowych przejdą w stan spoczynku no ale wyszedł nowy pomysł jak utrzymać beton -wydłużenie wieku emerytalnego więc nadal chyba nic z tych planów .Jeśli mają choć jeden procent honoru to niech wybudują jeden tor z Podłęża do Piekiełka z mijankami a resztę wyremontują a raczej
odbudują to co sami w latach 1989 - 1995 zniszczyli , zezłomowali mijanki semafory i t.p. Ciekawe gdzie są pieniądze za ten złom , czy zostały na kolei czy wparowały

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3